
Fraude
Bij OpGroen Assuradeuren is vertrouwen de basis. Helaas maken enkele individuen misbruik van dit vertrouwen door fraude te plegen. Om ervoor te zorgen dat eerlijke klanten hier geen hinder van ondervinden, nemen wij actief maatregelen tegen fraude.
Conflicterende belangen
Onder fraude verstaan wij 'het doelbewust (opzettelijk) benadelen van onze bedrijven om er zelf (of een ander) financieel beter van te (laten) worden'. Voorbeelden van fraude zijn:
- Opzettelijk onjuiste gegevens geven bij de aanvraag van een verzekering of bij het indienen van een schadeclaim (bijvoorbeeld over het schadeverloop, eerdere royementen of een strafrechtelijk verleden, niet volledig eerlijk zijn over de toedracht rond het ontstaan van de schade of het bezit of aankoop van de geclaimde goederen, etc.).
- Meer geld en/of goederen opgeven dan daadwerkelijk is/zijn gestolen bij een inbraak.
- Betrokkenheid bij brandstichting.
- Opzettelijk veroorzaken van schade en doen alsof het een ongeluk was.
- Net doen alsof er letsel is of het letsel overdrijven.
- Na een afgewezen schade nogmaals dezelfde schade melden met een ander verhaal.
Wat doen wij aan de bestrijding en voorkoming van fraude?
Diverse methoden
We hebben diverse methoden om de waarheid te achterhalen en fraude te ontdekken. Net als verzekeraars maken we gebruik van fraude-indicatoren en geautomatiseerde kennissystemen om fraude op te sporen. Een voorbeeld van zo'n systeem is FISH, waarin schadehistorie en specifieke fraude-informatie van de gehele Nederlandse verzekeringsmarkt wordt verzameld. Hiermee kunnen we fraude effectief opsporen. FISH is geïntegreerd in ons acceptatie- en schadebehandelingsproces.
Wat doen wij bij een vermoeden van fraude?
Als wij een vermoeden van fraude hebben, stellen we altijd eerst een nader onderzoek in. Wij infomeren de (mogelijke) fraudeur hierover. In ons fraudebeleid houden wij ons aan de wet- en regelgeving op het gebied van fraude, zoals:
Gevolgen
Hoe informeren wij verzekerden die frauderen?
Na het afronden van het onderzoek waaruit blijkt dat een klant fraude heeft gepleegd, zal de fraudeur schriftelijk op de hoogte worden gesteld van onze beslissing en de genomen maatregelen. In deze mededeling zal duidelijk worden vermeld wat de consequenties van de fraude zijn voor de relatie met ons (mogelijke beëindiging), of de fraude wordt geregistreerd en of er aangifte bij de politie zal worden gedaan.
Wij brengen kosten in rekening!
Als er fraude is gepleegd bij een schadeclaim, dan kunnen wij de standaardvergoeding voor interne onderzoekskosten van €532,00 in rekening brengen. Naast deze kosten voor ons fraudeonderzoek, kunnen wij ook andere onterecht gemaakte kosten terugvorderen. Bijvoorbeeld het schadebedrag dat is uitbetaald. Daarnaast kunnen wij, als er bij het aanvragen van een verzekering sprake is van fraude, interne kosten van €101,00 in rekening brengen. Voor de terugvordering van kosten maken wij gebruik van SODA (Service Organisatie Directe Aansprakelijkstelling). Meer informatie over SODA vind u op www.so-da.nl.
Wanneer doen wij aangifte bij de politie?
Wij melden fraude bij de politie als:
- Dit zinvol is (bijvoorbeeld bij een aanzienlijke financiële schade, georganiseerde fraude, grote inbreuk op maatschappelijke en bedrijfseconomische belangen).
- Er zicht is op teruggave van goederen (denk aan gestolen auto’s).
- Als de politie daarom vraagt.